CRATERS ON THE MOON
During the same years, a debate was raging among astronomers about the origin of the craters on the moon. As with the Barringer crater, most astronomers initially assumed that those craters were volcanic. Gilbert himself, ironically, was one of the first to argue for an impact origin, in a paper published in 1893. In 1909, a German geologist advanced the same theory, based in part on the evidence presented by Barringer for the Arizona crater.
One objection to the idea of an impact origin for the lunar craters was the fact that all lunar craters are round. Astronomers assumed that most meteorites would have struck the moon at oblique angles, producing elongated craters. Barringer, however, had experimented by firing rifle bullets into rocks and mud, and had discovered that a projectile arriving at an oblique angle would nevertheless make a round hole. In 1923, Barringer's 12-year-old son Richard published an article in Popular Astronomy, using his father's rifle experiments to argue for the impact origin of the lunar craters; Barringer himself repeated the arguments a short time later in the Scientific American.
Ultimately, astronomers such as A.C. Gifford were able to demonstrate that the force of an impact at astronomical speeds would result in the explosion of the meteorite. Whatever the original angle of impact, the result would be a circular crater.
Amazingly, the idea that the Moon's craters were the result of impacts was not fully accepted in the scientific community until the 1960's. Although Ralph Baldwin's groundbreaking book, The Face of the Moon, was first published in 1949, it was over ten years before a new generation of scientists finally adopted his ideas.
REFERENCES
Релятивисты и позитивисты утверждают, что "мысленный эксперимент" весьма полезный интрумент для проверки теорий (также возникающих в нашем уме) на непротиворечивость. В этом они обманывают людей, так как любая проверка может осуществляться только независимым от объекта проверки источником. Сам заявитель гипотезы не может быть проверкой своего же заявления, так как причина самого этого заявления есть отсутствие видимых для заявителя противоречий в заявлении.
Это мы видим на примере СТО и ОТО, превратившихся в своеобразный вид религии, управляющей наукой и общественным мнением. Никакое количество фактов, противоречащих им, не может преодолеть формулу Эйнштейна: "Если факт не соответствует теории - измените факт" (В другом варианте " - Факт не соответствует теории? - Тем хуже для факта").
Максимально, на что может претендовать "мысленный эксперимент" - это только на внутреннюю непротиворечивость гипотезы в рамках собственной, часто отнюдь не истинной логики заявителя. Соответсвие практике это не проверяет. Настоящая проверка может состояться только в действительном физическом эксперименте.
Эксперимент на то и эксперимент, что он есть не изощрение мысли, а проверка мысли. Непротиворечивая внутри себя мысль не может сама себя проверить. Это доказано Куртом Гёделем.
Понятие "мысленный эксперимент" придумано специально спекулянтами - релятивистами для шулерской подмены реальной проверки мысли на практике (эксперимента) своим "честным словом". Подробнее читайте в FAQ по эфирной физике.
|
![]() |