Randomize
 
Seeds the random number generator

Syntax

Declare Sub Randomize ( ByVal seed As Double = -1.0, ByVal algorithm As Integer = 0 )

Usage

Randomize [ seed ][, algorithm ]

Parameters

seed
A Double seed value for the random number generator. If omitted, a value based on Timer will be used instead.
algorithm
An Integer value to select the algorithm used. If omitted, the default algorithm for the current language dialect is used.

Description

Sets the random seed that helps Rnd generate random numbers, and selects the algorithm to use. Valid values for algorithm are:

0 - Default for current language dialect. This is algorithm 3 in the -lang fb dialect, 4 in the -lang qb dialect and 1 in the -lang fblite dialect.
1 - Uses the C runtime library's rand() function. This will give different results depending on the platform.
2 - Uses a fast implementation. This should be stable across all platforms, and provides 32-bit granularity, reasonable degree of randomness.
3 - Uses the Mersenne Twister. This should be stable across all platforms, provides 32-bit granularity, and gives a high degree of randomness.
4 - Uses a function that is designed to give the same random number sequences as QBASIC. This should be stable across all platforms, and provides 24-bit precision, with a low degree of randomness.

For any given seed, each algorithm will produce a specific, deterministic sequence of numbers for that seed. If you want each call to Randomize to produce a different sequence of numbers, a seed that is not quite predictable should be used - for example, the value returned from Timer. Omitting the seed parameter will use a value based on this.
Note: using the Timer value directly as a parameter will produce the same seed if used more than once in the same second. However, it is generally not worth calling Randomize twice with unpredictable seeds anyway, because the second sequence will be no more random than the first. In most cases, the Mersenne twister should provide a sufficiently random sequence of numbers, without requiring reseeding between Rnd calls.


When you call Randomize with the QB compatible algorithm, part of the old seed is retained. This means that if you call Randomize several times with the same seed, you will not get the same sequence each time. To get a specific sequence in QB compatible mode, set the seed by calling Rnd with a negative parameter.

Example

'' Seed the RNG to the method using C's rand()
Randomize , 1

'' Print a sequence of random numbers
For i As Integer = 1 To 10
    Print Rnd
Next


Dialect Differences

The default algorithm used depends on the current dialect in use:
    • With the -lang fb dialect, a 32 bit Mersenne Twister function with a granularity of 32 bits is used.
    • With the -lang qb dialect, a function giving the same output as Rnd in QB is used. The granularity is 24 bits.
    • With the -lang deprecated and -lang fblite dialects, the function in the C runtime available in the system is used. The function has a granularity of 15 bits in Win32, and 32 bits in Linux and DOS.

Differences from QB

  • The algorithm parameter is new to FreeBASIC.
  • QBASIC only had one algorithm (replicated in FB in algorithm number 4, and set as the default in the -lang qb dialect).

See also

Сайт ПДСНПСР. Если ты патриот России - жми сюда!


Знаете ли Вы, что, когда некоторые исследователи, пытающиеся примирить релятивизм и эфирную физику, говорят, например, о том, что космос состоит на 70% из "физического вакуума", а на 30% - из вещества и поля, то они впадают в фундаментальное логическое противоречие. Это противоречие заключается в следующем.

Вещество и поле не есть что-то отдельное от эфира, также как и человеческое тело не есть что-то отдельное от атомов и молекул его составляющих. Оно и есть эти атомы и молекулы, собранные в определенном порядке. Также и вещество не есть что-то отдельное от элементарных частиц, а оно состоит из них как базовой материи. Также и элементарные частицы состоят из частиц эфира как базовой материи нижнего уровня. Таким образом, всё, что есть во вселенной - это есть эфир. Эфира 100%. Из него состоят элементарные частицы, а из них всё остальное. Подробнее читайте в FAQ по эфирной физике.

НОВОСТИ ФОРУМАФорум Рыцари теории эфира
Рыцари теории эфира
 10.11.2021 - 12:37: ПЕРСОНАЛИИ - Personalias -> WHO IS WHO - КТО ЕСТЬ КТО - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 12:36: СОВЕСТЬ - Conscience -> РАСЧЕЛОВЕЧИВАНИЕ ЧЕЛОВЕКА. КОМУ ЭТО НАДО? - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 12:36: ВОСПИТАНИЕ, ПРОСВЕЩЕНИЕ, ОБРАЗОВАНИЕ - Upbringing, Inlightening, Education -> Просвещение от д.м.н. Александра Алексеевича Редько - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 12:35: ЭКОЛОГИЯ - Ecology -> Биологическая безопасность населения - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 12:34: ВОЙНА, ПОЛИТИКА И НАУКА - War, Politics and Science -> Проблема государственного терроризма - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 12:34: ВОЙНА, ПОЛИТИКА И НАУКА - War, Politics and Science -> ПРАВОСУДИЯ.НЕТ - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 12:34: ВОСПИТАНИЕ, ПРОСВЕЩЕНИЕ, ОБРАЗОВАНИЕ - Upbringing, Inlightening, Education -> Просвещение от Вадима Глогера, США - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 09:18: НОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ - New Technologies -> Волновая генетика Петра Гаряева, 5G-контроль и управление - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 09:18: ЭКОЛОГИЯ - Ecology -> ЭКОЛОГИЯ ДЛЯ ВСЕХ - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 09:16: ЭКОЛОГИЯ - Ecology -> ПРОБЛЕМЫ МЕДИЦИНЫ - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 09:15: ВОСПИТАНИЕ, ПРОСВЕЩЕНИЕ, ОБРАЗОВАНИЕ - Upbringing, Inlightening, Education -> Просвещение от Екатерины Коваленко - Карим_Хайдаров.
10.11.2021 - 09:13: ВОСПИТАНИЕ, ПРОСВЕЩЕНИЕ, ОБРАЗОВАНИЕ - Upbringing, Inlightening, Education -> Просвещение от Вильгельма Варкентина - Карим_Хайдаров.
Bourabai Research Institution home page

Боровское исследовательское учреждение - Bourabai Research Bourabai Research Institution